Przejdź do treści

Umiejętności miękkie i twarde przydatne w zawodzie WA.

umiejętości miękkie i twarde

Jeżeli chcesz pracować jako Wirtualna Asystentka, to musisz być przygotowana na ciągły rozwój i podnoszenie swoich kwalifikacji. Praca WA wymaga pewnych predyspozycji i umiejętności. Umiejętności dzielimy na umiejętności miękkie i twarde. Miękkie są związane z twoją osobowością, natomiast twarde nabywasz podczas kursów i szkoleń.

Które umiejętności miękkie i twarde są przydatne w pracy WA? Jakie są specjalizacje Wirtualnych Asystentek?

Jakie to są umiejętności miękkie?

Umiejętności miękkie są bardziej osobiste i każdy posiada inne. Zazwyczaj są one trudniejsze do zweryfikowania, a także proces ich rozwijania jest bardziej złożony. Podlegają subiektywnej ocenie siebie. Są to kompetencje uniwersalne, które przydają się na różnych stanowiskach. Można zaliczyć do nich np. umiejętności interpersonalne. Poniżej lista umiejętności miękkich przydatnych w zawodzie WA.

  • umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres
  • wypracowywanie kompromisów
  • logiczne myślenie
  • duża kreatywność i innowacyjność
  • komunikatywność i umiejętność pracy w grupie
  • duża motywacja do pracy
  • łatwość w realizowaniu zadań i skupienie na celu
  • doskonałe zarządzanie czasem i terminowość
  • świetna organizacja pracy
  • łatwość w nawiązywaniu relacji z klientem (także z trudnym klientem)
  • chęć do nauki i samorozwoju
  • dobrze przyjmuje konstruktywną krytykę

Jeżeli powyższe umiejętności są Ci bliskie, to masz duże szanse na to, aby pracować w branży wirtualnej asysty. Znajomość swoich mocnych stron daje większe szanse na to, aby określić swoje umiejętności miękkie. W sieci dostępne są różne badania osobowościowe, o których wspominałam w tym poście.

Jakie to są umiejętności twarde?

Umiejętności twarde to konkretne kompetencje specjalistyczne oraz wiedza merytoryczna nabyta w szkole bądź podczas kursów oraz szkoleń. Dużo łatwiej je zweryfikować i ocenić. Pozwalają dobrze wykonywać powierzone zadania w pracy. Zazwyczaj są związane z konkretnym zawodem.

Znajomość odpowiednich narzędzi pracy

Znajomość narzędzi pakietu Office to tylko podstawowa umiejętność przydatna kiedy musisz napisać jakiś dokument bądź stworzyć prezentację. Inne narzędzia, które każda WA powinna znać to programy do zarządzania projektami oraz komunikacją w zespole (Asana, Trello, Slack). Obsługa poczty mail oraz umiejętność szukania informacji w internecie są codziennością w pracy WA. Warto zaznajomić się z dokumentami oraz dyskiem Google gdzie można łatwo przechowywać dokumenty i udostępniać innym.

Znajomość języków obcych

Jeżeli chcesz rozszerzyć swoją ofertę o obsługę klienta zagranicznego, to musisz znać język, jakim posługuje się klient w swoim kraju. Nie jest to wymóg konieczny, ale już spotkałam się podczas czytania ofert zleceń dla WA, że wymagany jest język obcy. Najczęściej jest to angielski, ale może to być także niemiecki, hiszpański, francuski czy nawet chiński. To już zależy od ciebie, na jaki rynek zagraniczny chcesz skierować swoją ofertę. Posługiwanie się językami obcymi to w dzisiejszych czasach standard, dlatego warto znać minimum jeden bądź dwa. Im więcej, tym lepiej.

Wiedza z zakresu budowania wizerunku marki

Marketing i branding marki to dwie dziedziny, które pomagają budować profesjonalny wizerunek marki w celu przyciągnięcia do siebie klienta. Jeżeli nie zajmujesz się osobiście obsługą social media, tylko prowadzisz inną działalność, to zawsze możesz takie działania zlecić specjalistom od wizerunku. Natomiast oferując usługi z zakresu marketingu, musisz sama dać dobry przykład, tworząc swoje miejsca w sieci. Przydatne w zdobyciu pierwszego klienta są umiejętności sprzedażowe. Zobacz wcześniejszy post, jakie cechy powinien mieć dobry sprzedawca.

Lista narzędzi, jakie musi znać WA
  • programy do tworzenia grafik (Canva, GIMP, Photoshop)
  • aplikacje do tworzenia i montażu filmów (Cupcat, Inshot, Inmelo)
  • systemy do wysyłki maili (Mailerlite, Freshmail, Mailchimp)
  • narzędzia do analizy i monitorowania efektów (Google Search Console, Google Analytics, Semstorm, Senuto, Seostation)
  • narzędzia do ustawiania reklam (Menedżer reklam, Google Ads)

Lista tych narzędzi jest zależna od specjalizacji, którą wybierzesz. Jeżeli chcesz zostać specką od ustawiania reklam, to musisz znać, jak działa menedżer reklam oraz jakie reklamy działają na odbiorców na konkretnej platformie społecznościowej. A jeżeli chcesz tworzyć strony www, to musisz zaznajomić się z systemami CMS (WordPress) oraz poznać specyficzny techniczny język programowania stron.

Jakie są specjalizacje Wirtualnych Asystentek?

Branża wirtualnej asysty ciągle się poszerza, pomimo że coraz więcej przybywa osób, to rynek wciąż jeszcze nie wie, czym zajmują się wirtualne asystentki. Możemy wyróżnić asystentki do zadań typowo biurowych i spraw związanych z administracją biurową. Tutaj przypada się umiejętność zarządzania projektami i dobra organizacja pracy. Są asystentki do obsługi social media, copywriterki, graficzki, asystentki ds. technicznych (tworzenie stron, pozycjonowanie i optymalizacja stron, moderacja czatu), transkrybentki (osoby do spisywania tekstu z nagrania), asystentki do montażu filmów bądź podcastów.

5 1 vote
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk Tarachoń
19 sierpnia 2022 22:42

Klienci bywają humorzasty, mają czasem nieprzemyślane uwagi, ale współpraca uczy pokory, wymaga rozmowy, a przy tym z trudniejszych dyskusji, wychodzą ciekawe efekty. 🙂

1
0
Would love your thoughts, please comment.x