Przejdź do treści

Design Thinking – jak tworzyć produkty dopasowane do potrzeb klienta?

design thinking

Tworzenie produktów to nie jest taka prosta sprawa, jak by się wydawało. Jest to proces, który składa się z kilku etapów. Design Thinking pozwala na dokładne dopasowanie produktów pod potrzeby klientów.

Chcesz zacząć tworzyć produkty cyfrowe bądź fizyczne, ale nie wiesz, czego twój klient potrzebuje? Poznaj metodę Design Thinking.

Etapy Design Thinking.

Tworzenie rozwiązań odpowiadających na realne potrzeby i problemy klientów to podstawa Design Thinking. Jest to metoda tworzenia innowacyjnych rozwiązań na podstawie faktycznych potrzeb klientów. To też pewien schemat działania i konkretne narzędzia. To sposób myślenia, na który składają się kreatywność, otwartość, empatia, efektywna współpraca między ludźmi o odmiennych doświadczeniach i różnorodnej wiedzy. Głównym autorem tej metody jest David Kelley, twórca firmy projektowej IDEO, który pomaga swoim klientom wprowadzać na rynek innowacyjne i przełomowe produkty. Jego klientami są m.in. firma Apple i Microsoft. Proces projektowania składa się z 5 etapów.

design thinking
Empatia

Jest najtrudniejszym z etapów Design Thinking. Jest procesem zmiany dotychczasowego podejścia do klienta i sposobu myślenia o nim. Należy spojrzeć na klienta jako na człowieka, który podobnie jak ty ma problemy w życiu, które potrzebuje rozwiązać oraz potrzeby, które próbuje zaspokoić. Na tym etapie najważniejsze jest jak najdokładniejsze poznanie użytkownika i zrozumienie jego potrzeb, problemów, nastawienia oraz przekonań, którymi kieruje się w życiu.

Głównymi wyzwaniami podczas procesu Empatii są uczłowieczenie klienta, spojrzenie na daną sytuację, problem przez pryzmat klienta, odkrycie prawdziwych potrzeb klienta. Zdarza się, że często klienci sami nie wiedzą, czego chcą. Do narzędzi wykorzystywanych na tym etapie należą obserwacja, wywiady i doświadczenie. Obserwacja zachowań klienta daje dużo odpowiedzi na pytanie czego klient szuka, jaki ma problem, jakie aktualnie ma potrzeby. Warto przeprowadzić wywiad z klientem i stworzyć tzw. personę (sylwetkę idealnego klienta) oraz mapę empatii. Mapa empatii nie zawiera danych demograficznych, ale dzieli zebrane informacje na 4 kategorie: co czuje, co mówi, co robi, co myśli. Doświadczenie pozwala na zrozumieniu potrzeb klienta i zrozumieniu ich problemów.

Synteza

Na tym etapie określamy dalsze losy projektu, dokonujemy analizy wszystkich zebranych informacji, a następnie definiujemy wyzwanie projektowe. Określamy także efekt, jaki planujemy osiągnąć, zaspokajając potrzeby użytkowników. Wyzwanie projektowe jest odpowiedzią na główne problemy lub potrzeby użytkowników. Głównym wyzwaniem na tym etapie jest umiejętność wyciągania wniosków.

Do narzędzi wykorzystywanych na tym etapie należą pytanie „Jak moglibyśmy..?, drabina problemu, point of view. Drabina problemu pozwala uszeregować problem od wąskiego, na który istnieje tylko jedno rozwiązanie i oczywiste do szerokiego, gdzie problem jest bardzo ogólny i złożony.

Narzędzie Point of view to konkretna forma wyzwania projektowego sformułowana zdaniem: … (użytkownik końcowy) potrzebuje sposobu na … (problem lub potrzeba), ponieważ … (najważniejsze wnioski z etapu Empatia. Przykład: Robert potrzebuje sposobu na zwiększenie sprzedaży w swoim sklepie internetowym, ponieważ chce wprowadzić nowy produkt, który ucieszy wszystkich, którzy oczekują relaksu po pracy.

Generowanie pomysłów
design thinking

Generowanie pomysłów pozwala znaleźć pomysł, który może być nie tylko nowym, potrzebnym rozwiązaniem problemów użytkowników, ale także innowacją na skalę kraju, Europy, a nawet Świata. Celem jest znalezienie możliwie jak największej liczby pomysłów będących odpowiedzią na postawione wyzwania projektowe oraz wybór pomysłów, które przejdą do etapu prototypowania. Głównym wyzwaniem jest otwartość na generowanie nieszablonowych rozwiązań, zaufanie do siebie i swoich pomysłów. Burza mózgów jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do generowania nowych pomysłów. Alternatywą dla klasycznej burzy mózgów jest brainwriting, gdzie wykorzystuje się metodę 6-3-5. Polega to na tym, że przykładowo 6 osób musi wygenerować 3 pomysły w ciągu 5 minut. Pomysły spisuje się na jednej kartce.

Aby pobudzić wyobraźnię uczestników burzy mózgów, można użyć pomocniczych pytań: Gdybyśmy mieli magiczną różdżkę, to…? Co by było, gdybyśmy mieli na wdrożenie tego rozwiązania nieograniczoną ilość pieniędzy? Co by było, gdybyśmy nie mieli żadnego budżetu na dane rozwiązanie?

Prototypowanie

Na tym etapie procesu należy zweryfikować wszystkie nasze pomysły, żeby potem na etapie późniejszym sprawdzić, czy ich wdrożenie faktycznie ma sens. Dzięki temu zaoszczędzisz ogromną ilość czasu, pieniędzy oraz unikniesz stresu. Celem jest stworzenie wybranego rozwiązania odpowiadającego na problem lub potrzebę użytkownika. Ryzyko związane z wdrożeniem zmniejszy się, podobnie z kosztami, jakie musielibyśmy ponieść w związku z wdrożeniem finalnej wersji danego rozwiązania. Głównym wyzwaniem jest otwartość i wyzwanie co do swoich umiejętności i zdolności manualnych, uruchomienie wyobraźni oraz kreatywności, pozwolenie sobie na pewną improwizację bez oceniania, a także oderwanie się od stworzonych prototypów i nabranie do nich dystansu.

Do najczęstszych narzędzi używa się tutaj: odwzorowania produktu fizycznego 1:1, makiety, która sprawdza się w rozwiązaniach przestrzennych o dużej powierzchni, a do prototypowania usług – storyboard bądź odgrywanie scenek.

Testowanie

To finalny etap, który pozwala użytkownikom przetestować produkt bądź usługę. Należy tutaj skorzystać z takich narzędzi jak obserwacja, doświadczenie i wywiad, czyli wracamy do etapu Empatii. Należy zweryfikować założenia i skonfrontować pomysły z użytkownikami, dla których zostały stworzone. Głównym wyzwaniem jest oddzielenie się od prototypu danego rozwiązania, powstrzymanie się od próby obrony zasadności i świetności swojego pomysłu oraz zebranie informacji zwrotnej od użytkowników, którzy zgodzili się przetestować prototyp.

5 1 vote
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Copyright © asystentkazinicjatywa.pl | Justyna Jachołkowska

0
Would love your thoughts, please comment.x