Persona non grata to określenie osoby, która jest niemile widziana. Persona w marketingu to nie persona non grata, a wręcz przeciwnie. Określenie persony w marketingu jest ważne, bo jeśli chcemy sprzedawać produkty bądź oferować usługi, to musisz wiedzieć do kogo kierować swój przekaz. Jest to ważna część strategii marketingowej, zanim w ogóle zaczniemy tworzyć jakiekolwiek treści.

Co to jest persona w marketingu? Dlaczego warto poznać dokładnie, kim jest twój klient i w jaki sposób zachęcić go do zakupów?

Content is the king!

Content marketing to marketing treści odporny na ślepotę banerową, bo większość z nas ma włączonego adblocka, który blokuje banery reklamowe. Dzięki dobrym treściom na stronie można dotrzeć do idealnego czytelnika, do którego jest skierowany produkt lub usługa. Content marketing zaspokaja potrzeby użytkowników i odpowiada na nurtujące ich pytania, a także dostarcza wielu cennych i atrakcyjnych form przekazu.

Kim jest persona w marketingu?

Persona to inaczej mówiąc przedstawiciel twojej grupy docelowej. Przy czym grupa docelowa to nie to samo co persona! Jak sama nazwa wskazuje grupa to grupa ludzi, natomiast persona to pojedyncza osoba, do której kierowana jest usługa bądź produkt. Persona ma określone cechy demograficzne, geograficzne, cechy charakteru, zainteresowania, wygląd, umiejętności oraz potrzeby. Warto nadać jej konkretne imię oraz przypisać dokładne miejsce zamieszkania. Im bardziej szczegółowo opiszesz swoją personę, tym łatwiej będziesz mógł dopasować do niej komunikację marketingową. Opis persony powinien zawierać konkretne informacje związane z Twoją firmą (co lubi, czego nie, jakie ma obawy, w jaki sposób dokonuje zakupu).

Budowa persony – po co i dlaczego?

Budowa persony jest potrzebna, aby dowiedzieć się kim jest przedstawiciel twojej grupy docelowej. Jeżeli poznasz i określisz potrzeby persony będziesz mógł je zaspokajać i na nie odpowiadać. Zapamiętaj, że nie wszystkie narzędzia content marketingu będą pasowały do każdej persony! Dlatego znając swoją personę będziesz mógł dostosować ofertę usług/produktów do określonej grupy odbiorców.

Przy budowie persony warto przeanalizować dane w Google Analytics, sprawdzać profile osób, które odwiedzają twoje media społecznościowe. Warto stworzyć ankietę i zamieścić ją na swojej stronie lub social mediach, a także rozmawiać z innymi, starać się dowiedzieć, jakie mają problemy, potrzeby, czego im brakuje. Polecam ci mój e-book o kreowaniu marki osobistej, w której piszę o etapach budowania sylwetki idealnego klienta kup teraz.

Przykładowe pytania, na które trzeba sobie odpowiedzieć przy tworzeniu persony.

  • Czy dzięki twojej usłudze zaoszczędzi czas i pieniądze? Jeżeli twoją personą będzie mężczyzna, przedsiębiorca firmy, w której musi zarządzać zespołem kilku osobowym, a dodatkowo prywatnie ma rodzinę, to wiadomo, że czasu wolnego ma mało, dlatego dla niego ważne będzie oszczędność czasu. Zazwyczaj ludzie chcą coś przy najmniejszych kosztach, aby było zrobione, bo nie chcą wydawać zbyt dużo pieniędzy ciężko zapracowanych. Dlatego tutaj warto zwrócić uwagę również na swój czas pracy, abyśmy nie byli tanią siłą roboczą.
  • Jak twoja usługa/produkt wpłynie na jej życie/jej firmę? Odpowiadając na to pytanie, warto wspomnieć o potrzebach persony, a także korzyściach z zakupu twojego produktu bądź usługi. Kiedy opowiemy językiem korzyści o naszym produkcie/usłudze, to klient sam zrozumie, że potrzebuje tego produktu/usługi. Będzie w stanie zapłacić każdą cenę.
  • Jak wygląda typowy dzień pracy?
  • Jaka jest jej pozycja zawodowa?
  • Jaki jest jej styl pracy?
  • Jakie ma wartości?
  • Jaki ma poziom życia?
  • Jakie ma wykształcenie?
  • Co ją motywuje do działania?
  • Co oznacza dla niej sukces?
  • Jaka jest teraz, a jaka chciałaby być?

Aby potencjalny klient kupił od ciebie produkt bądź usługę, to musisz go najpierw dobrze poznać i zrobić rozeznanie rynku. Istnieje wtedy większa szansa na dotarcie do klienta i produkt zostaje szybko sprzedany.

A kim jest twoja persona?

5 1 vote
Ocena

Justyna

Nazywam się Justyna Jachołkowska. Pracuje zdalnie jako Wirtualna Asystentka, moją specjalizacją jest Content Marketing i wspieram biznesy w promowaniu marki w sieci.

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk Tarachoń
Admin
13 kwietnia 2022 14:38

Dobrze mieć sprecyzowaną grupę odbiorców. W niektórych branżach z góry wiadomo, do kogo i w jaki sposób kierować komunikat. W innych trzeba poświęcić wiele badań, aby ustalić grupę odbiorców.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x