W biznesie i marketingu bez strategii działania twoja strona (marka osobista) szybko utonie wśród innych marek. Aby odbiorca mógł zapamiętać twoją markę, musisz się wyróżniać wśród konkurencji. Pomoże ci w tym odpowiednia strategia działania, określenie misji, wartości, cech, które wyróżniają cię na tle innych. Ważną rzeczą jest posiadanie wizji marki.
Jaka strategia działania pozwoli ci się wyróżnić na rynku? Jaki model biznesowy wybrać? Dlaczego ważne jest określenie misji i wizji marki?
Po co ci misja i wizja marki?
Jednym z głównych elementów budowania marki osobistej jest tzw. brand behavior, czyli wartości marki. Istotne jest określenie, jakie marka wyznaje wartości bądź jakie ty masz wartości, którymi kierujesz się w życiu. Twoje wartości mogą być identyczne z wartościami twojej marki, bo wtedy łatwiej ci będzie prowadzić twoją markę. Jeżeli ty wyznajesz inne wartości, a twojej marce chcesz nadać inne, to będzie to widać w strategii komunikacji, bo trudno ci będzie opowiadać o czymś, czego ty nie czujesz. Wartości nie mogą być czymś przypadkowym. Wartość to coś, co nadaje marce autentyczność, czyni ją wyjątkową i działa na potencjalnych klientów jak magnes.
Równie ważne jest posiadanie misji i wizji marki. Musisz wiedzieć, po co chcesz to robić i dlaczego klient ma kupić właśnie od ciebie. Wizja marki to wizualizacja marki za kilkanaście lat, czyli opracowanie planu, w jaki sposób widzisz swoją firmę za 5, 10 czy 15 lat.
Z jakimi cechami chcesz, aby twoja marka była kojarzona?
Silne marki mają cechy, które wyróżniają je na rynku pośród konkurencji. Dlatego zastanów się, z jakimi cechami chcesz, aby była kojarzona twoja marka. Pomocne mogą być mapy myśli, czyli na środku kartki napisz nazwę swojej marki, a wokół wszystkie cechy, z jakimi ma kojarzyć się twoja marka. Przykładowo moja marka Asystentka z Inicjatywą kojarzy się z tajemniczością, kreatywnością, autentycznością, szybkim terminem realizacji zadań, sympatyczną obsługą klienta i wykazywaniem inicjatywy w działaniu. Teraz twoja kolej. Napisz mi w komentarzu, z jakimi cechami kojarzy się twoja marka?
Jak określić dobrą strategię działania?
W określeniu dobrej strategii działania dla twojej marki pomocne jest narzędzie marketingowe analiza SWOT. Polega na określeniu swoich mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń na rynku. Następnie porównanie ich wszystkich ze sobą, a otrzymany wynik wskaże Ci najlepszą strategię działania dla twojego biznesu.
Rodzaje strategii działania na rynku.
- Strategia agresywna jest możliwa, wtedy gdy przeważają mocne strony, a w otoczeniu pojawiają się duże szanse na rozwój marki. Działania jej są nastawione na wykorzystywaniu szans rynkowych oraz posiadanych mocnych stron, które pozwalają na wzmocnienie pozycji na rynku, wychwytywanie sposobności do przejęcia innej organizacji o tym samym profilu, a także skoncentrowanie zasobów na konkurencyjnych produktach.
- Strategia konserwatywna jest wtedy, gdy mocne strony przeważają nad słabymi, lecz pojawiają się w otoczeniu zagrożenia. Strategia ta bazuje na powiększaniu zasobów finansowych, poszerzaniu linii produktów oraz redukcji kosztów. Marka może wykorzystywać pozytywny efekt strategii słabości i szans na pozostanie na rynku.
- Strategia konkurencyjna jest wtedy, kiedy w otoczeniu pojawiają się duże szanse na rozwój, lecz przeważają słabe strony. Strategia obejmuje unikanie i zmniejszanie zagrożeń dla marki, ukierunkowana jest na wykorzystywaniu atutów, czyli koncentruje się na wyeliminowaniu wszelkich słabości. Warto postawić na rozwój swoich umiejętności, czyli zapisać się na kurs lub szkolenie, które wyeliminują twoje słabe strony. Warto pracować nad zwiększeniem swoich mocnych stron i znaleźć niszę, w której czujesz się dobrze i stworzyć taki produkt, którego jeszcze nie było, a jest zapotrzebowanie. Potrzebna tutaj jest dogłębna segmentacja i analiza rynku.
- Strategia defensywna to nastawiona jest na przetrwanie, ponieważ zarówno słabe strony przeważają nad mocnymi, jak i również w otoczeniu pojawiają się liczne zagrożenia. Mając dużo słabych stron i liczne zagrożenia wokół to jedynym wyjściem jest powolne wycofywanie się z rynku, szukanie szans na innych rynkach bądź połączenie się z inną firmą, czyli nawiązanie współpracy i stworzenie swojego zespołu wsparcia, co także ma swoje korzyści. Praca zespołowa daje dużo satysfakcji, bo kiedy masz jakiś problem, zawsze możesz zwrócić się po pomoc do kolegi/koleżanki z zespołu.
Zacznij od ustalenia celu biznesowego.
Pierwszą rzeczą, jaką należy ustalić to cele: cel finansowy (ile chcemy zarabiać), cel marki (w jakim kierunku chcemy się rozwijać) oraz cel osobisty (prywatny). Podczas ustalania strategii dla swojej marki, musisz też uwzględnić, do kogo jest ona skierowana. Do kogo chcesz kierować swoje działania, czy do klientów biznesowych bądź do klientów indywidualnych? Jakie produkty bądź usługi chcesz zaoferować swoim klientom: wersja premium czy w przystępnych cenach dla każdego? Sposób działania, czy oferujesz swoje usługi stacjonarnie bądź sprzedajesz produkty cyfrowe oraz jak szeroka jest twoja oferta? Czy stawiasz na jakość czy chcesz szybko wejść na rynek ze swoim produktem?
Model biznesowy Canvas
Strategia biznesowa firmy jest fundamentem każdej firmy/marki, która składa się ze strategii marketingowej oraz strategii komunikacji marki, która jest częścią strategii marketingowej. Strategia komunikacji marki obejmuje też działania w mediach społecznościowych. Określenie właściwej strategii jest dylematem każdego przedsiębiorcy bądź osoby, która stoi za daną marką. Najpopularniejszym modelem biznesowym jest model Canvas, który ma postać wykresu i składa się z 9 najważniejszych obszarów ważnych dla biznesu:
- kluczowi partnerzy
- kluczowe czynności i zasoby
- propozycja wartości
- relacje z klientami i kanały
- segmentacja klientów
- struktura kosztów
- struktura przychodów
Podziel odbiorców na 3 grupy.
Kluczowi partnerzy to twoi kluczowi klienci, do których chcesz trafić ze swoją ofertą. Dlatego tak ważne jest także segmentacja klientów (podział klientów) na maksymalnie 3 grupy. Pierwsza grupa to ci, którzy nie znają jeszcze twojej marki, dlatego kierując do nich treści, musisz dać się poznać bliżej i opowiadać o korzyściach pracy z tobą bądź zaletach twojego produktu. Druga grupa to osoby, które cię znają i lubią, ale wciąż nie zrobiły zakupów u ciebie. Trzecia grupa to twoi stali klienci, którzy lubią wracać do ciebie, bo uwielbiają twoje produkty i pracę z tobą. Warto określić jakie relacje będziemy mieli z każdą grupą odbiorców i dopasować treści do kanałów komunikacji, którymi będziemy się komunikować z naszymi klientami oraz potencjalnymi klientami.
Określ zadania, koszty i przychody w firmie.
Prowadząc swój biznes, musisz określić, jakie będą twoje kluczowe czynności, którymi będziesz się zajmować w swojej firmie oraz jakie posiadasz zasoby. Oprócz tego warto zrobić sobie zestawienie kosztów i przychodów w twojej firmie, dzięki czemu będziesz wiedziała, czy twoje koszty nie są większe niż przychody. Wiedząc jakie koszty będziemy musieli ponieść wtedy łatwiej nam obliczyć stawkę, za jaką będziemy pracować.
Strategia działania to istotny element każdego biznesu i każdy przedsiębiorca powinien mieć to na uwadze. Zwłaszcza jeśli chce być bezkonkurencyjny na rynku, bądź ekspertem w swojej niszy.