Przejdź do treści

Jak wykonać analiza SWOT dla własnego biznesu?

analiza swot

Analiza SWOT to narzędzie marketingowe, dzięki któremu określisz właściwą dla twojego biznesu strategię działania. To właśnie ona jest fundamentem każdej strategii, ponieważ warto znać czynniki wewnętrzne jak mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia z zewnątrz.

Pokażę ci na moim przykładzie jak określić dobrą strategię działania wykonując analiza SWOT dla własnego biznesu bądź marki.

Mocne i słabe strony.

Mocne strony to aspekty, które wyróżniają Cię spośród tłumu, przyciągają uwagę i budują Twój autorytet. Warto je wykorzystywać do budowania wartościowej marki, przyciągania potencjalnych klientów, pracodawców lub partnerów biznesowych. Aby określić mocne strony należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania: co robię dobrze? (piszę dobre treści na bloga i social media), co najbardziej cenią klienci? (profesjonalna i szybka obsługa), co wyróżnia mnie na rynku? (charakterystyczny kolor na grafikach), co jest największym atutem? (zrozumienie potrzeb klienta).

Natomiast słabe strony to obszary, w których możesz czuć się mniej pewnie lub które mogą negatywnie wpływać na Twoją reputację. Znajomość słabych stron pomoże świadomie pracować nad ich poprawą i rozwijaniem swojej marki osobistej w sposób skuteczny i autentyczny. Nikt nie urodził się perfekcjonistą, każdy na początku swej drogi popełniał błędy. Słabe strony marki warto spercyzować, aby łatwiej było je stopniowo wyeliminować. Warto odpowiedzieć sobie na takie pytania: co robię niewłaściwie? (nieokreślona grupa odbiorców), czego potrzebuję, żeby robić dobrze? (szkoleń, mentoringu), w czym konkurencja jest lepsza? (ma lepsze oferty), co jest najsłabszą stroną? (niedopasowane oferty pod klienta).

Szanse i zagrożenia.

Sukces zależy od umiejętnego wykorzystywania szans, jakie niesie rynek, oraz skutecznego unikania lub rozwiązywania zagrożeń, które mogą wpływać negatywnie na markę. Analiza czynników z zewnątrz, czyli szans i zagrożeń dla naszej firmy jest niezwykle istotna. Musisz być przygotowany na ewentualne zmiany na rynku pracy, śledzić co robi twoja konkurencja. Warto odpowiedzieć sobie na pytania: co sprzyja funkcjonowaniu firmy? (odpowiednia strategia działania), kto może być wsparciem dla firmy? (grupy wsparcia, mastermind), jakie są zasoby? (zasoby społeczne, materialne, indywidualne, ), jakie firma ma możliwości finansowe? (umiarkowane).

W zdefiniowaniu zagrożeń dla naszej firmy pomocne będzie odpowiedzieć na pytania: co zagraża funkcjonowaniu firmy? (nowe osoby na rynku pracy), czy sytuacja firmy może się pogorszyć na rynku? (i tak i nie), co wymaga uporządkowania? (ułożenie procedur działania), czego powinniśmy unikać? (… ).

Niezbędnym elementem skutecznego zarządzania marką jest także umiejętność rozpoznawania związków między szansami a zagrożeniami. Często istnieje subtelna równowaga między ryzykiem a możliwościami, które wymaga dokładnego analizowania i podejmowania decyzji.

Podsumowanie i wynik analiza SWOT.

Analiza SWOT to doskonałe narzędzie marketingowe, które jest wskazówką jaka strategia będzie najlepsza dla rozwoju twojego biznesu. Zrób tabelkę w Google Doc bądź Excel. Wypisz wszystkie swoje mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia, a następnie dodaj punktację. Oceń każdy czynnik w skali 0-2 mocne strony i szanse, natomiast słabe strony i zagrożenia oceń w skali -2-0. Na koniec sumuj wynik. Tam gdzie twoja liczba jest największa, to taka strategia będzie dla ciebie najlepsza.

  • Jeżeli twoja liczba jest największa przy mocnych stronach i szansach – strategia agresywna
  • Jeżeli twoja liczba jest największa przy słabych stronach i szansach – strategia konkurencyjna
  • Jeżeli twoja liczba jest największa przy mocnych stronach i zagrożeniach – strategia konserwatywna
  • Jeżeli twoja liczba jest największa przy słabych stronach i zagrożeniach – strategia defensywna

W moim przypadku wyszła mi strategia konkurencyjna: mocne strony 7, słabe -6, szanse 8, zagrożenia -3. Postanowiłam wdrożyć tzw. działania doskonalające.

Czym są działania doskonalające?

Działania doskonalące pozwalają nam poprawić jakość naszych produktów lub usług. Systematyczne analizowanie i ocenianie procesów, wdrażanie najlepszych praktyk oraz reagowanie na opinie klientów umożliwia nam dostarczanie wyjątkowych i satysfakcjonujących doświadczeń dla klientów. Doskonalenie biznesu ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną. Poprawa procesów, optymalizacja działań i wykorzystanie nowych technologii mogą zwiększyć wydajność, skrócić czasy realizacji i obniżyć koszty. Wprowadzanie nowych rozwiązań, eksperymentowanie z pomysłami i ciągłe poszukiwanie ulepszeń umożliwiają nam tworzenie nowych produktów, usług lub procesów, które mogą zaskoczyć klientów i otworzyć nowe możliwości rozwoju.

Pomocne jest zastowowanie praw matematyki:

  • DZIELENIE – co warto przestać robić? (zrezygnować z tiktoka oraz pinteresta)
  • ODEJMOWANIE – czego należy robić mniej? (mniejsza ilość kanałów do komunikacji z odbiorcą)
  • MNOŻENIE – czego należy robić więcej? (udzielać się na grupach i networkingach)
  • DODAWANIE – co warto zacząć robić? (konsultacje 1:1)

Jeżeli chcesz, aby pomogła ci okreslić dobrą strategię rozwoju dla twojego biznesu oraz strategię komunikacji w social media, to wypełnij ankietę, a ja skontaktuję się z tobą.

Zachęcam Cię też do kupna mojego e-booka Branding Marki, gdzie znajdziesz porady jak zbudować silną markę osobistą oraz poznasz archetypy marek, dzięki czemu będziesz mógł wzorować się na popularnych markach. Wszystko w jednym miejscu bez zbędnego szukania.

5 1 vote
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x