Przejdź do treści

Jak czytać statystyki na Instagramie i Facebooku?

jak czytać statystyki

Statystyki mogą nam podpowiedzieć, kto jest naszą grupą odbiorców na podstawie osób odwiedzających stronę. Niestety nie wszyscy wiedzą, jak czytać statystyki w mediach społecznościowych. Jednak każdy, kto prowadzi konto biznesowe, powinien regularnie monitorować postępy swoich działań w internecie.

Jak czytać statystyki na instagramie? Kto ma dostęp do statystyk oraz jakie dane o użytkownikach są ważne?

Dlaczego warto czytać statystyki?

Na instagramie jedynie mając konto firmowe, masz dostęp do statystyk. Dzięki statystykom możesz dowiedzieć się jakie posty cieszą się największą popularnością wśród twoich odbiorców. Jednocześnie dopasować odpowiednią strategię komunikacji do odbiorców i skierować swoje działania do potencjalnego klienta rzeczywiście zainteresowanego twoim produktem bądź usługą. Statystyki to cenne źródło informacji o odbiorcy, to dzięki nim pozyskasz wszystkie dane demograficzne niezbędne do stworzenia persony w marketingu. Jak często to robić? Regularnie. Może to być raz w miesiącu bądź raz na kwartał. Nie polecam tego robić raz do roku zwłaszcza pod koniec roku, kiedy wszyscy robią podsumowanie roku, bo wtedy liczby w statystykach będą dla ciebie czarną magią. A kiedy będziesz robił to częściej, to będziesz miał co porównywać np. dane z poprzedniego miesiąca do bieżącego. Dane nie muszą być jednakowe, bo bywają lepsze i gorsze dni, więc jeśli zdarzy ci się gorszy miesiąc, to nie przejmuj się, tylko po prostu wyciągnij z niego wnioski.

W jaki sposób analizować dane na instagramie?

Na instagramie wystarczy, że wejdziesz w trzy kreseczki, a następnie klikniesz – uzyskaj statystyki. Liczba obserwujących cię osób ma coraz mniejsze znaczenie, bardziej liczy się to jakie masz zasięgi i do ilu osób docierają twoje treści, które publikujesz. W zakładce zaangażowane konta zobaczysz, ile osób wchodzi w interakcje z twoim contentem. Natomiast w zakładce udostępniona przez ciebie zawartość znajdziesz całą historię opublikowanych na twoim koncie wpisów dla wybranego przedziału czasowego (do 3 miesięcy). Dlatego zachęcam robić taki przegląd raz na miesiąc i gdzieś sobie zanotować te dane, aby mieć później co porównywać. Jeżeli chcesz przeanalizować statystyki archiwalnych relacji, to możesz wejść w daną relację i przesunąć palcem w górę. Zobaczysz wtedy liczbę odbiorców oraz ilość interakcji. Nawet jeśli relacja już zniknęła z twojego profilu, to ty wciąż masz dostęp do jej statystyk. W przypadku relacji ważnym wskaźnikiem są pominięcia relacji i wyjścia z niej.

Jak czytać statystyki na facebooku?

jak czytać statystyki z facebooka

Wystarczy wejść jako strona i odszukać zakładkę statystyki. Tylko administratorzy, moderatorzy i redaktorzy mają dostęp do statystyk konta. Na facebook liczy się liczba obserwujących, mniejsze znaczenie ma liczba polubień posta. Im więcej masz obserwujących, tym większe szanse na wyświetlenie postów. Polubienie profilu to nie to samo co obserwowanie go, ponieważ fani, którzy polubili twoją stronę, mogą zawsze zaznaczyć opcję „przestań obserwować”. W sekcji osoby obserwujące stronę możesz zobaczyć, ile osób czyta twoje posty i na, ile twoje treści są interesujące. W zakładce zasięg możesz sprawdzić, jak wysoka jest oglądalność twoich treści. Polubienia strony mają małe znaczenie, ale warto też uwzględniać, ile osób cofa polubienia i w jakim czasie miało to miejsce. W zakładce posty możesz dowiedzieć się, jak skuteczne są twoje treści oraz jakie posty cieszą się największym zainteresowaniem. Jeżeli chcesz sprawdzić, do kogo trafiają twoje posty, to wejdź w sekcję osoby, gdzie sprawdzisz dane demograficzne swoich odbiorców. Jeżeli okaże się, że kierujesz treści do kobiet, a odbiorcami są mężczyźni, to musisz zmienić strategię komunikacji.

Zasięgi organiczne vs. płatne na facebook

Na facebook jeżeli chcemy sprawdzić jakie zasięgi osiąga nasza strona, to mamy tutaj dwie opcje: zasięgi organiczne bezpłatne oraz zasięgi promowane płatne. Niestety dzisiaj trudno wybić się na fb przy zasięgach organicznych (patrz zdjęcie poniżej). Ja nie korzystam z opcji promowania postów, dlatego moje zasięgi są niższe, ale gdy nie używałam wcześniej hashtagów, to były zerowe. Dlatego zachęcam do używania hashtagów na początku działania na fb, bo one naprawdę działają. Hashtagi są jak słowa kluczowe, które odbiorca wpisuje w wyszukiwarkę. Aby zwiększyć zasięgi organiczne oprócz hashtagów, warto dodawać geolokalizację do postów (dotyczy to biznesów lokalnych świadczących usługi lokalnie). W ten sposób twój post wyświetli się osobie znajdującej się w pobliżu twojego miejsca, dzięki czemu pozyskasz realnego klienta z sieci, który odwiedzi twój salon bądź lokal, w którym świadczysz swoje usługi.

jak czytać satatystyki na facebook

Jak określić grupę odbiorców na podstawie statystyk?

jak czytać statystyki

Jeżeli posiadasz minimum 100 obserwujących, to masz dostęp do danych demograficznych twoich odbiorców, na podstawie których możesz określić profil psychograficzny twojego idealnego klienta. Jakie to są dane? Są to dane dotyczące wieku i płci, z jakiego kraju/miasta pochodzi, z jakich stron korzystał, zanim trafił na twoją stronę. Określenie swojej grupy odbiorców pomoże ci łatwiej dotrzeć do odbiorców. Jeżeli poznasz odpowiedzi na podstawowe pytania: co twój odbiorca lubi, jakie strony odwiedza, czym się interesuje, w jakim jest wieku, skąd pochodzi oraz czego szuka w internecie, to łatwiej określisz strategię komunikacji dopasowaną do twojego idealnego odbiorcy/klienta.

5 1 vote
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x