Praktycznie co chwilę Instagram wprowadza jakieś nowe funkcje. Bycie Social Media Menagerem zmusza do śledzenia i testowania, a jeżeli planujesz promocję marki w sieci, to musisz także znać niektóre funkcje Instagrama. Na IG wciąż liczy się dobra jakość zdjęć, ale teraz również dobrej jakości video.
Jakie są istotne funkcje Instagrama, które pomogą ci zwiększyć zasięg Twojej marki i zdobywać nowych klientów?
Podstawowe elementy na IG!
O te elementy zadbaj na samym początku działalności na instagramie oraz na bieżąco je aktualizuj!
- Nazwa użytkownika oraz nazwa profilu
- Zdjęcie profilowe
- Opis bio
- Dane kontaktowe oraz linki
Nazwa użytkownika to nasz login, którym logujemy się do aplikacji Instagram i możemy ją zmieniać oraz powrócić do starej w ciągu 14 dni. Możliwość wrócenia do poprzedniej nazwy istnieje tylko jeżeli nie została ona zajęta przez inną osobę bądź nie została ostatnio usunięta z aktywnego konta, które nie należało do ciebie. Natomiast w nazwie profilu możesz wpisać swoje imię i nazwisko, nazwę firmy bądź stanowisko. Dobrze jest zamieścić słowa kluczowe, po których mogą znaleźć cię nowi obserwujący. W przypadku nazwy użytkownika to dobrze wybrać taką, aby była łatwa do zapamiętania dla odbiorcy. Nie musisz jej aktualizować na bieżąco, chyba że planujesz rebranding marki.
W opisie bio warto opisać: czym się zajmujesz, o czym jest twój profil, warto dodać charakterystyczne hashtagi (warto utworzyć własne hashtagi). Jest to twoja wizytówka, która jest widoczna kiedy nowa osoba wchodzi na twój profil, dlatego musisz ją zachęcić, aby została twoim obserwatorem, a później być może klientem. Pamiętaj, żeby twój opis bio był aktualny.
Podobna sytuacja jest ze zdjęciem profilowym. Jakie dodać zdjęcie profilowe? Najlepsze to takie, które przedstawia twoją osobę. Nie musi być to zdjęcie dowodowe, może być nawet z plaży. Wszystko zależy jaką branżę reprezentujesz. Jeżeli będzie to konto firmowe bądź sklepu internetowego, to może być logo marki.
Jakie są funkcje Instagrama?
Obserwujący i obserwowani
Jest możliwość wyróżnienia osób, które obserwujesz i dodania ich do listy ulubionych bądź bliskich znajomych. Ułatwia to kiedy obserwujemy kilkadziesiąt kont. Jeżeli chcesz być na bieżąco z treściami jakiegoś użytkownika, to musisz zaznaczyć to w jego profilu, że chcesz otrzymać powiadomienia jego całej aktywności.
Relacje wyróżnione
Instastories mają jedną zaletę i wadę w jednym, bo znikają po 24h. Warto pomyśleć o kilku zakładkach relacji wyróżnionych, które będą na twoim profilu dostępne cały czas. Są to okładka o nas, oferta, opinie, kontakt. Warto przedstawić się swoim odbiorcom kim jesteśmy, czym się zajmujesz, dlaczego warto cię obserwować, jakie są korzyści ze współpracy z tobą. Dodawaj także opinie swoich klientów, ewentualnie twoje portfolio, aby nowy klient widział efekty twoich dotychczasowych prac.
Jakie inne treści możesz udostępniać?
Do wyboru masz wciąż posty graficzne, posty-karuzele, filmy (rolki), stories, livy, przewodniki (katalogi), a także możesz utworzyć zbiórkę pieniędzy na cel charytatywny. Algorytmy na instagramie nie lubią usuwania postów, dlatego lepiej je archiwizować i opublikować nowe. Modny jest ostatnio recykling treści, który polega na wykorzystaniu starych treści i przerobieniu ich na nowy format.
Jak często publikować?
Na instastories najlepiej wrzucać codziennie relacje, jednak nie więcej niż 10 relacji dziennie. Zadbaj, aby dwa pierwsze kafelki były wartościowe dla odbiorcy, aby zechciał przejść dalej. Innych postów (graficznych czy rolek) nie musisz wrzucać codziennie. Drugie pytanie to, w jakich godzinach należy wrzucać post czy relacje? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Na początku musisz poeksperymentować i śledzić statystyki, by dowiedzieć się, w jakich godzinach jest aktywna twoja grupa odbiorców.
Aktualne wymiary grafik na Instagramie: posty graficzne i karuzele dawniej 4:5, a dzisiaj to już format taki sam jak w przypadku relacji i rolek (9:16). Jeżeli chodzi o dokładne rozmiary to najlepiej tworzyć treści o wymiarach 1080×1920.
Statystyki i narzędzia reklamowe
Każde medium społecznościowe daje możliwość śledzenia zarówno naszej aktywności jak i naszych odbiorców w postaci statystyk. Warto regularnie zaglądać do statystyk, aby dowiedzieć się jakie treści odbiorcy chętniej przyjmują, a które mniej. Jednak nie przywiązuj zbyt dużej wagi do samych cyferek, bo to tylko liczby. Natomiast w social media ważni są ludzie, z którymi należy budować relacje.
Na instagramie dostępne są narzędzia reklamowe, przy pomocy których możesz promować swoje posty, za pomocą przycisku niebieskiego promuj.