Wywiad z ekspertem – Gosia Cieślak

Opublikowane przez Justyna w dniu

wywiad z ekspertem

Branża wirtualnych asystentek jest przepełniona ciekawymi i ambitnymi osobami. Postanowiłam, że na moim blogu zrobię cykl postów i wybiorę kilka osób, które udzielą porad innym początkującym osobom na rynku pracy. Aby wiedziały, w jaki sposób budować swoją karierę zawodową. Cykl postów będzie miał postać wywiad z ekspertem i nie tylko WA będą odpowiadać na moje pytania, ale być może też przedsiębiorcy.

Cykl postów wywiad z ekspertem to dawka wiedzy dla osób zaczynających karierę zawodową i chcących poznać osoby, które osiągnęły sukces.

Wywiad z Gosią Cieślak:

wywiad z ekspertem gosiacieslakpl

Małgorzata Cieślak na co dzień mieszka w Niemczech i tam prowadzi swoją małą działalność. Małgosia jest wirtualną asystentką i specjalizuje się w budowaniu marki osobistej w social mediach, pomaga swoim klientom opracować strategię działania w mediach społecznościowych, aby ich biznesy się rozwijały. Gosia jest miłą i sympatyczną osobą, dlatego zapraszam do przeczytania mojego pierwszego wywiad z ekspertem, gdzie udzieliła wyczerpujących odpowiedzi na moje pytania oraz do obserwowania jej na instagramie jako gosiacieslakpl

1. Jak wygląda twój typowy dzień w pracy, w jakich godzinach najczęściej pracujesz? Jaka jest twoja specjalizacja, czym się zajmujesz?

Najczęściej pracuje w godzinach 9-14, a przynajmniej się staram. Praca zdalna oraz prowadzenie własnego biznesu ma to do siebie, że mogę dopasować mój rytm dnia pod pracę, ale również na odwrót. Jeśli wiem, że potrzebuję dzień wolny, to często też zdarza mi się pracować około godziny 5-7 rano, albo znów późnym wieczorem, kiedy wszyscy domownicy smacznie śpią.

2. Czy w pracy kierujesz się intuicją, czy rozsądkiem?

Myślę, że w branży Wirtualnej Asysty czy też Social Media Management ważne jest kierowanie się intuicją, ale również musimy mieć dokładnie opracowane zasady współpracy z klientami. I tak – dla intuicji, bo jednak z klientem musimy mieć odpowiednie flow, podobne wartości. Musi więc między nami “zagrać”, ale miejmy też dokładnie przeanalizowaną ofertę współpracy czy też wytyczne dla klienta i też dla samej siebie.

3. Czy od początku pracy założyłaś własną działalność, czy może lepiej na początku działać na działalności nierejestrowanej bądź rozliczać się poprzez faktury bez VAT? Jak to wyglądało u Ciebie? Czy polecasz zarejestrować działalność początkującym WA?

Aktualnie ja mieszkam w Niemczech, więc samą działalność założyłam właśnie tutaj.  Jestem małym przedsiębiorstwem i wystawiam faktury bez VAT.  Zanim jednak podjęłam taką decyzję, nastawiałam się na rozliczenia poprzez useme.eu. Byłam w kontakcie z ich konsultantką, która bardzo rzeczowo wyjaśniła mi ten sposób wystawiania faktur.  Warto dopasować opcję rozliczania typowo pod siebie i swoje potrzeby. Ja z mojego wyboru jestem bardzo zadowolona i nie miałam przez to problemów z nawiązywaniem współpracy.

4. Czy to, czym zajmujesz się aktualnie, jest spełnieniem twoich marzeń?

TAK, TAK, TAK! To super pytanie, bo aż się uśmiechnęłam:) Zdecydowanie jestem we właściwym miejscu i spełniam swoje marzenia. Oczywiście bywają momenty, kiedy jestem bardzo zmęczona (ze względu na ciągłą chęć rozwijania swoich kompetencji lub robienie czegoś ponad zlecone mi zadania), ale zawsze też pamiętam o swoim celu. Pomagam firmom i osobom prywatnym rozwijać ich biznes, wykonując zadania czasochłonne, ale zarazem bardzo ważne w prowadzeniu firmy. Dla mnie najważniejsze jest także wsparcie klientów, motywowanie ich do działania i wskazywanie drogi poprzez opracowanie odpowiedniej strategii działania. Więc to takie spełnianie marzeń zarówno moich, jak i klientów.

5. Jak wyglądają twoje relacje z klientami? Są one wyłącznie sztywne i biznesowe czy czasami zdarza się, że klient zwierza ci się z prywatnych problemów?

Zdecydowanie są one równie biznesowe, ale również często prywatne. Każdą współpracę rozpoczynam od spotkania z klientem i od poznania jego historii. Opowiadam także o sobie, w kontekście odpowiedzi na potrzeby potencjalnego klienta. Myślę, że jest to ważne dla obu stron. Buduje zaufanie i ułatwia współpracę. Ze względu na charakter powierzanych mi zadań mocno się angażuję w biznes klientów i traktuję go jak swój własny (często przed zaśnięciem knuję i tworzę nowe pomysły). Oczywiście trzeba z tym uważać i zawsze pamiętać o jasno określonych zasadach współpracy. Klient musi znać godziny naszej pracy, co dokładnie dla niego możemy zrobić, a co na przykład nie leży w naszych kompetencjach lub jest dodatkowo płatne.

6. Co najlepiej motywuje Cię do działania? Jak radzisz sobie z prokastynacją?

Ustawiłam sobie na biurku ramkę z napisem “Enjoy every moment”. To mi pomaga pamiętać o tym, że jestem w miejscu, w którym chciałam być. Cokolwiek się dzieje lub cokolwiek mnie rozprasza, to przypominam sobie, że jestem tutaj, gdzie chcę. Mam to szczęście, że dla moich klientów wykonuję różnorodne zadania. Począwszy od zadań administracyjnych po budowanie ich marki osobistej w mediach społecznościowych, a na tworzeniu contentu skończywszy. Nie jest więc nudno.

Co do odkładania na później, to staram się tego nie robić. A wręcz przeciwnie zawsze wykonuję powierzone mi zadania w terminie. Nie lubię, gdy coś mi zalega i też oczekuję tego samego od moich klientów, jeśli chodzi na przykład o przekazanie mi materiałów w umówionym czasie.

7. Uważam, że work life balance jest bardzo ważny, ponieważ nie można żyć samą pracą albo my kobiety dodatkowo musimy godzić obowiązki pracownika z obowiązkami żony i matki.  Jakie są twoje sposoby na zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym tzw. obowiązkami domowymi?

Ja także łączę życie zawodowe z obowiązkami domowymi i przyznaję, że łatwo nie jest zwłaszcza na początku. Należy sobie jasno ustalić priorytety i też można część rzeczy oddelegować. Dla mnie rodzina jest najważniejsza, więc zawsze się staram, by moja praca nie miała na nią większego wpływu.

Jasno komunikuję, gdy na przykład wiem, że będę miała więcej pracy, to układamy sobie to organizacyjnie:) Weekendy u mnie należą do rodziny. Wtedy pracuję jedynie nad rozwojem swojego biznesu lub biorę udział w szkoleniach.

8. Co byś poradziła samej sobie kiedy zaczynałaś swoją pracę? Jaka była twoja pierwsza praca?

Dla mnie takim mottem będzie zdecydowanie “Bój się i działaj”. Ostatnio pisałam nawet o tym u siebie na Instagramie.  Pamiętajcie, że zawsze na początku jest trudniej. Wszystko jest bowiem nieznane. Często nie wiemy, z kim nam będzie dane pracować lub czy w ogóle to się uda.

Ja od zawsze podchodzę do pracy strategicznie i wypisuję wszystkie za i przeciw. Potem wyznaczam sobie cel i do niego dążę. Nie musi być to coś wielkiego. Jestem fanką małych kroków, więc polecam cele mierzalne, ale też takie, które mnie przerażają. Nie ma sensu ustalać celu, jeśli choć trochę się go nie boimy. To mnie motywuje i wskazuje drogę do spełniania marzeń. I jeszcze jedna ważna kwestia, obok celów koniecznie dopisz datę ich spełnienia, wtedy wiesz, do czego dążysz i na kiedy ma to być gotowe.

Jeśli chodzi o moją pierwszą pracę, to ja od zawsze lubiłam kontakt z klientem. Zaczynałam, więc od pracy jako hostessa, a następnie lub nawet równolegle byłam sprzedawcą w znanej sieci odzieżowej. I choć siedziało wtedy we mnie mnóstwo lęków, to bardzo się cieszę, że wyszłam wtedy ze swojej strefy komfortu. Nauczyłam się wtedy mówić językiem korzyści i też odpowiedniego prezentowania usług. 

9. Jakie są twoje zainteresowania i pasje, co lubisz robić poza pracą?

Moją ogromną pasją jest fotografia i to z nią początkowo chciałam związać swoją przyszłość. Zweryfikowałam jednak to marzenie i dziś nadal jest ono częścią mojej oferty (proponuję klientom edycję ich zdjęć w Lightroom), ale jednak nie jest to moje główne zajęcie. Ponadto kocham podróże, marzę o domku na plaży, a w wolnych chwilach uwielbiam grać w Scrabble.

Dziękuję za rozmowę.

Jeżeli chciałabyś odpowiedzieć na moje pytania i podzielić się swoim doświadczeniem i poradami z innymi, to napisz do mnie maila bądź skontaktuj się ze mną przez moje social media.

3.3 3 votes
Ocena

Justyna

Nazywam się Justyna Jachołkowska. Pracuje zdalnie jako Wirtualna Asystentka, moją specjalizacją jest Content Marketing i wspieram biznesy w promowaniu marki w sieci.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Patryk Tarachoń
13 kwietnia 2022 14:36

Ciekawe podejście od samej siebie i swojej pracy. Czekam na kolejne wywiady, bo widać, że goście znają się na swojej branży.

Copyright © Asystentka z Inicjatywą | Justyna Jachołkowska

2
0
Would love your thoughts, please comment.x