Stres to cichy zabójca i czynnik wielu chorób cywilizacyjnych. Przyczyn stresu jest wiele, w tym szybkie tempo życia, praca pod presją czasu czy życie rodzinne.

Stres towarzyszy ci w pracy i w domu? Stres można zredukować za pomocą technik relaksacyjnych i aktywności fizycznej.

Stres to nieunikniona część naszego życia, niestety nie zawsze działa motywująco. Kiedy stres zaczyna dominować nad nami, zaczynamy być podenerwowani, tracimy kontrolę nad życiem, mamy problemy z koncentracją, a na koniec tracimy zdrowie.

Reakcje na stres:

1.Dystres jest reakcją organizmu na zagrożenie, utrudnienie lub niemożność realizacji ważnych celów i zadań człowieka, pojawia się w momencie zadziałania bodźca, czyli stresora.
2.Eustres to stres pozytywnie mobilizujący do działania.
3.Neustres to bodziec dla danej osoby neutralny w działaniu, chociaż dla innych bywa on eustresowy lub dystresowy.

Czynniki stresowe:

Czynniki stresowe możemy podzielić na fizyczne, psychologiczne oraz społeczne. Stresory fizyczne to hałas, gorąco, zimno, wahania temperatury, zmiany ciśnienia powietrza, głód, infekcje, urazy fizyczne, ciężka fizyczna praca, długotrwałe prowadzenie samochodu, nadmiar bodźców. Stresory psychologiczne to obawa, że nie sprosta się postawionym zadaniom, nadmierne obciążenie zadaniami, niedociążenie zadaniami, brak samodzielności, brak czasu, pośpiech, utrata kontroli. Stresory społeczne to konflikty, izolacja, niepożądana wizyta, strata bliskich osób, mobbing.

Radzenie sobie ze stresem – porady.

Nadmiar zbyt dużej ilości stresowych może prowadzić do wypalenia zawodowego. Istnieje wiele możliwości, które potrafią rozładować skumulowane nerwy podczas całego dnia pracy. Jednym pomaga towarzystwo przyjaciół i po pracy idą ze znajomymi na drinka. Natomiast drudzy potrzebują ciszy, aby móc zregenerować siły na nowo. Nie ważne, jaką metodą wybierzesz, lecz ważne jest, aby nigdy nie kumulować swoich nerwów w sobie. Kumulowanie w sobie negatywnych emocji wzmaga agresję. Dlatego warto wyładować się na worku treningowym niż na człowieku, który po prostu był przy tobie i chciał pomóc.

Jeżeli nie masz zaufanej osoby, której możesz się wygadać, to polecam ci sprawdzony sposób na rozładowanie stresu w ciszy na łonie natury. Wybierz jakieś ustronne miejsce. Najlepiej byłoby wyjechać w góry i tam wykrzyczeć wszystkie swoje negatywne myśli i emocje. Ale czasami wystarczy leśna polana czy bezludna plaża. Najważniejsze jest spokój i cisza, gdzie absolutnie nikt nie będzie ci przeszkadzał.

Sposoby na stres

Wśród technik relaksacyjnych wspierających uspokojenie organizmu są techniki prawidłowego oddychania tzw. prana breath. Gimnastyka oddechowa połączona z medytacją poprawia zdolność koncentracji i uważności, pomaga kontrolować nad emocjami, zapewnia lepszy sen i rześkość na cały dzień. Można praktykować rano, bądź wieczorem w zależności od indywidualnych potrzeb.

Sport i aktywności fizyczne są dobrym pomysłem na rozładowanie stresu i negatywnych emocji. Dlatego warto uprawiać sport. Niekoniecznie zawodowo, ale rekreacyjnie dla lepszego samopoczucia. Medytacja to teoretycznie dla każdego dobry sposób. Jednak wymaga skupienia i ciszy, a więc jeśli jeszcze nie praktykowałeś medytacji, to zawsze możesz spróbować.

Jak mawiali starożytni stoicy – jeśli nie można zmienić jakiejś sytuacji, zawsze można zmienić sposób myślenia o niej. To nie zdarzenia wywołują w nas negatywne emocje, a nasz sposób podchodzenia do nich. Dlatego tak ważne jest nastawienie do życia. Zawsze trzeba widzieć przynajmniej jeden pozytywny aspekt nawet jeśli nie masz wpływu na zmianę pozostałych.

5 1 vote
Ocena
Kategorie: Kariera

Justyna

Nazywam się Justyna Jachołkowska. Pracuje zdalnie jako Wirtualna Asystentka, moją specjalizacją jest Content Marketing i wspieram biznesy w promowaniu marki w sieci.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x