Motywacja to jest coś, co pozwala zacząć. Jednak, aby wytrwać w swoim postanowieniu, to twój cel musi stać się twoim nałogiem.

Czym jest motywacja? Rodzaje motywacji? Jak zwiększyć własną motywację?

Motywacja to stan gotowości do podjęcia określonego działania, wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określający podłoże zachowań i ich zmian. Wewnętrzny stan człowieka, mający wymiar atrybutowy.

Motywacja to jest proces, który składa się z:

a) wzbudzanie energii;
b) ukierunkowywanie wysiłku na cel;
c) selektywność uwagi w stosunku do bodźców – zwiększenie wrażliwości na bodźce istotne;
d) zorganizowanie reakcji w zintegrowany wzorzec;
e) kontynuowanie czynności, dopóki warunki, które ją zapoczątkowały nie ulegną zmianie;
f) pobudzenie emocjonalne – uczucia dodatnie (w przypadku realizacji zamierzeń) lub ujemne (w przypadku niespełnienia).

motywacja sposoby

Motywację dzielimy na wewnętrzną i zewnętrzną. Motywacja wewnętrzna jest wtedy, gdy sam człowiek odczuwa chęć do dążenia zaspokajania swoich potrzeb. Natomiast zewnętrzna jest wzbudzana za pomocą stosowania jakiejś nagrody za zrobienie czegoś, bądź kary za nie zrobienie danej rzeczy. Motywacja zewnętrzna jest potrzebna kiedy sam człowiek nie potrafi się zmotywować. Wielu ludzi ma problem z motywacją i przy pierwszej napotkanej trudności rezygnuje ze swojego celu. Porażka jest niczym innym jak lekcją, która uczy nas cierpliwości i pokory.

W jaki sposób zwiększyć swoją motywację?
Wyznaczaj sobie małe cele i wizualizuj osiągnięty cel.

Wyobraź sobie, co planujesz zrobić, co chcesz osiągnąć. Dzięki wizualizacji możemy przekształcić abstrakcyjny cel w żywy, realny obraz. Podstawową czynnością jest analiza celów. Jeśli wiemy, co jest dla nas naprawdę ważne i na czym nam zależy, łatwiej nam jest się za to zabrać. Ważna jest również analiza negatywnych konsekwencji niezrealizowanego celu jak także pozytywnych konsekwencji zrealizowanego celu. Negatywne konsekwencje są swego rodzaju stratą, a ludzie nie lubią tracić.

Świadomość tego, że nie podejmując danego działania, narażamy się na pewną stratę, może zachęcić nas do podjęcia tego działania i uniknięcia owej straty.

Wypisz korzyści z osiągniętego celu

Świadomość tego, jakie korzyści możemy mieć z podjęcia działania, a zarazem co stracimy (nie doświadczymy tych pozytywnych konsekwencji) może mieć wpływ motywujący.

Planuj

Rozłóż sobie większy cel na mniejsze etapy, dzięki temu łatwiej będzie ci uzyskać mniejszy sukces, który będzie motywacją do dalszej drogi. Połącz cel z jakąś wartością, bo jeżeli cel nie będzie dla ciebie zbyt ważny, to jest główny powód, dla którego szybko odpuszczamy. Poświęć 5 minut dziennie na ułożenie planu na cały tydzień, dzięki planowaniu łatwiej się zmotywować. Kiedy sobie zanotujemy, że danego dnia mamy zrobić wybraną czynność, to będziemy mieć 100%, że ją zrobimy.

Bądź pozytywnie nastawiony i nagradzaj się

Wyznacz sobie nagrodę za osiągnięcie celu, to dodatkowo cię zmotywuje. Jeżeli publicznie wypowiesz swój cel, wtedy trudniej będzie Ci się wycofać. Bądź dobrej myśli. Odrzuć wszystkie negatywne myśli z głowy, że może coś pójść nie tak.

5 1 vote
Ocena

Justyna

Nazywam się Justyna Jachołkowska. Pracuje zdalnie jako Wirtualna Asystentka, moją specjalizacją jest Content Marketing i wspieram biznesy w promowaniu marki w sieci.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x