Kreowanie marki osobistej to proces, który zaczyna się w głowie, gdzie powstaje pomysł na to, jak chcemy być postrzegani przez innych. Popularne słowo personal branding to budowanie marki osobistej. Dużo poświęciłam temu w mojej mini książce.

Jak wygląda kreowanie marki osobistej, czym jest personal branding oraz dowiedz się, jak działają znane marki na rynku.

Kreowanie marki osobistej

kreowanie marki osobistej

O procesie i elementach kreowania marki osobistej piszę w moim e-booku Branding Marki. Mój e-book kosztuje tyle, co kawa w kawiarni. Zebrałam w nim wszystkie niezbędne informacje, które są istotne podczas budowy marki osobistej. Pierwsze wrażenie, jakie robimy, ma duże znaczenie. Zwłaszcza że nie możemy tego powtórzyć oraz trwa tylko zaledwie od kilku do kilkunastu sekund. Dlatego warto dobrze zaplanować to, jak chcemy być postrzegani przez innych. Chcąc budzić zaufanie wśród klientów, musisz postarać się o dobrą wizytówkę w sieci, tj. dobry profil w social media bądź dobra strona internetowa. Twoja strona internetowa jest pierwszą rzeczą, którą widzi klient, zanim umówi się z tobą na pierwszą rozmowę. Można stwierdzić, że dobra strona bądź profil w social mediach to pierwszy krok do uzyskania pierwszego klienta. Odpowiednie przygotowanie do pierwszej rozmowy to drugi krok, który przybliży cię do nawiązania współpracy z klientem.

W książce wyróżniam 12 archetypów marek osobistych, które wprowadził Carl Gustav Jung w 1919 roku. Archetypy są wzorcami uniwersalnych odczuć i zachowań, które błyskawicznie aktywują się, omijając świadomość. Każdy z archetypów inaczej oddziałowywuje na świadomość odbiorcy.

Elementy personal brandingu

Branding to budowanie świadomości marki za pomocą różnych działań i narzędzi z
zakresu marketingu. Marki nie zbudujemy w ciągu kilku dni czy miesiąca. Branding to proces
nieco dłuższy, który trwa nawet kilka lat.

Na elementy brandingu składają 4 elementy: wygląd, wartości, sposób komunikacji
oraz storytelling. Pierwszym najważniejszym elementem, który zwraca uwagę w pierwszej
kolejności, jest wygląd marki, logo, strona internetowa, twoja aktywność w social media lub
jej brak. Musisz wybrać odpowiednie kolory dla twojej marki, czcionkę (fonty). Najlepiej jest
stworzyć własną tablicę inspiracji MoodBoard, która ułatwi ci tworzenie późniejszych postów
do social media. Co zawiera moodboard? Jest wzorcem, który zawiera kolory i fonty marki
oraz próbki zdjęć wzorów, z którymi marka ma być kojarzona.

Twoja marka musi posiadać misję i wizję. Misja marki to cel, czym twoja firma się
zajmuje, w jaki sposób pomaga innym. Wizja marki to wizualizacja marki za kilka lat. Każda marka osobista powinna mieć swoją wizję marki w przyszłości. Wizja pełni funkcję wewnętrznego drogowskazu, kierunku, w którym chcemy, aby nasza marka się rozwijała.

Strategia komunikacji i sposób komunikowania się z odbiorcami zależny jest od tego
kim jest twój odbiorca. Dlatego tak ważne jest rozpoznanie rynku i określenie kto będzie
twoim potencjalnym klientem. Storytelling to marketing narracyjny, skuteczne narzędzie docierania z komunikatem do odbiorcy, ale wymaga dużej kreatywności. Dobrze wykreowana opowieść może sprawić, że odbiorca zapamięta nasz produkt i markę, a o to chodzi w storytellingu.

Rodzaje marek osobistych

W przypadku marek możemy wyróżnić jeszcze inny podział. Jedna marka główna może być kojarzona z inną mniejszą marką, która dodatkowo podnosi wartość marki głównej bądź ma na celu ułatwić zapamiętanie marki głównej. Marki mogą ze sobą współpracować i się wzajemnie uzupełniać.

  • Marki drivery są to marki, które podnoszą wartość postrzeganą głównej marki i są dodatkowym powodem do skorzystania z jej usług lub produktów. Przykładowo sklep obuwniczy posiadający w swojej ofercie buty unikalnego i pożądanego producenta – wtedy marka producenta jest dopalaczem dla marki sklepu.
  • Marki energizery to marki, które mają na celu tworzyć szum i zainteresowanie marką główną. Na przykład projekt Stratos (Felix Baumgartner skakał ze stratosfery) był autorstwa marki Red Bull i przyciągnął przed ekrany miliony widzów.
  • Marki funkcjonalne są to marki satelity, które krążą wokół głównej marki i oferują jej dodatkową moc i funkcje. Zazwyczaj są eksponowane już na początkowych etapach komunikacji, w widocznym miejscu wraz z objaśnieniem co oznaczają.
  • Marki differentiatory to marki, które mają za cel wyróżnienie marki głównej i ułatwienie zapamiętania jej przez klientów. Dodatkową ich funkcją jest podnoszenie barier wejścia na rynek. Im więcej konkretna marka ma wyróżników, tym trudniej konkurencji skopiować tą markę czy ofertę.
  • Marki endorsery to marki, które mają na celu podnoszenie wiarygodności marki głównej w oczach klientów. Jedne marki, które rekomendują produkt innej marki jako sprawdzony.

A czy ty znasz jakieś marki drivery bądź funkcjonalne?

5 1 vote
Ocena

Justyna

Nazywam się Justyna Jachołkowska. Pracuje zdalnie jako Wirtualna Asystentka, moją specjalizacją jest Content Marketing i wspieram biznesy w promowaniu marki w sieci.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x