Przejdź do treści

Konstruktywna krytyka – zasady krytykowania.

konstruktywna krytyka

Konstruktywna krytyka ma na swoim celu pomoc zamiast piętnowanie. Warto poznać zasady konstruktywnej krytyki i wprowadzić ją w życie. Umieć krytykować to sztuka. Większość krytykujących skupia się na wytykaniu innym błędów i napiętnowaniu niż na pomocy drugiej osobie.

Konstruktywna krytyka jest bardzo ceniona w relacjach międzyludzkich. Pomaga lepiej wpływać na efektywność pracy i osiągnięcia. Bardzo motywuje do działania i pozwala spojrzeć na wykonywaną przez siebie pracę obiektywnie.

Jakie są zasady konstruktywnej krytyki i w jaki sposób należy pouczać drugą osobę, aby wyciągnęła wnioski zamiast bezmyślnie wytykać komuś błędy. Sztuka krytykowania wbrew pozorom nie jest trudna. Wystarczy odrobina chęci pomocy i empatii dla drugiej strony. Łatwiej powiedzieć komuś, że nie podoba nam się to i to, albo tamto, ale nie potrafimy powiedzieć dlaczego nam się to i tamto nie podoba w drugiej osobie.

Należy pamiętać przy krytykowaniu drugiej osoby, aby robić to w sposób taki, aby druga strona nie poczuła się urażona ani poniżona. W konstruktywnej krytyce warto pamiętać o kilku zasadach, w tym żeby zawsze trzymać się faktów oraz mieć życzliwy stosunek do krytykującego.

Określenie celu i sensu krytyki.

Warto zastanowić się czy osoba, której dotyczy krytyka na pewno wyniesie z tego coś dobrego dla siebie. Konstruktywna krytyka ma na celu pomoc drugiej osobie, a więc nieuzasadniona krytyka wynikająca z frustracji i zdenerwowania nie ma sensu. Musi zaistnieć głębszy powód, aby wyrazić swoją opinię.

Przygotowanie drugiej osoby na krytykę.

Konstruktywna krytyka musi być przemyślana. Warto wcześniej przygotować drugą osobę, o tym że chcesz z nią szczerze porozmawiać bądź dać sygnał że będziemy ją oceniać. Druga strona musi mieć szansę na przemyślenie swojej odpowiedzi, aby móc się bronić. Jeżeli postawimy niespodziewanie kogoś w trudnej sytuacji, to może to wywołać niepożądaną reakcję drugiej strony. Może nas zaatakować, obrazić się bądź co gorsze zdemotywować.

Trzymaj się faktów!

W konstruktywnej krytyce warto trzymać się racjonalnych argumentów opartych na faktach, a więc do krytyki trzeba się przygotować. Zanim przejdziesz do wymieniania swoich zarzutów czy uwag wobec drugiej osoby, postaraj się przedstawić poprawny obraz sytuacji, czyli jak to powinno wyglądać. Warto najpierw zwracać uwagę na wartości, które są ważne, a dopiero później pokazać, których zabrakło. Wtedy osoba krytykująca będzie miała szansę przyznać nam rację i wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Szanuj krytykowanego.

Warto mieć na uwadze szacunek do drugiej osoby. Rozmowa powinna mieć łagodny spokojny ton. Inaczej odbiera się krytykę, jeśli wyczuwa się w niej życzliwość krytykującego i jego dobre chęci. Nie wolno krytykować w emocjach. Lepiej zachować spokój, tak aby druga osoba nie odebrała naszych słów jako atak i nie poczuła się upokorzona ani skompromitowana. Odradza się krytykować przy osobach trzecich.

Pochwal i udzielaj rad.

Czasem lepiej jest zacząć od wyróżnienia i pochwał. To sprawi, że osoba krytykowana otworzy się na dalszą ocenę i uzna ją za bardziej sprawiedliwą. W konstruktywnej krytyce istotne jest wsparcie, które powinien odczuwać krytykowany. Kiedy zaczniesz wymieniać błędy drugiej osobie, to warto mieć na uwadze gotowe rozwiązania na poprawę.

5 1 vote
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Copyright © asystentkazinicjatywa.pl | Justyna Jachołkowska

0
Would love your thoughts, please comment.x