Komunikowanie się z ludźmi to bardzo potrzebna umiejętność w naszym życiu. Zarówno w kontaktach towarzyskich jak i biznesowych. Czasami nie wiemy jak rozmawiać z ludźmi nowo poznanymi, bo boimy się ich reakcji na nasz temat.
Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne, aby móc swobodnie rozmawiać z każdym. Jak rozmawiać z ludźmi, aby chcieli nas słuchać?
Co powstrzymuje Cię najczęściej przed rozmową?
Komunikowanie się głównie polega na wzajemnym rozumieniu słuchacza i mówcy. U większości ludzi najczęstszą barierą przed nawiązaniem rozmowy jest strach. Jest to naturalna reakcja emocjonalna na nową sytuację, w której się znajdujemy. Ja tak mam i Ty pewnie też tak masz, że kiedy spotykasz się z nowo poznaną osobą po raz pierwszy, to boisz się jej reakcji, co ona sobie o Tobie pomyśli, jeżeli powiesz coś głupiego. Każdy miał przynajmniej jedną taką sytuację w życiu, kiedy nie wiedział, co ma powiedzieć. Aby pozbyć się strachu, musisz zredukować bądź wyeliminować emocjonalny wpływ strachu na twoje zachowanie, gdyż to właśnie on cię blokuje.
Jedną z metod uwolnienia się od strachu jest próba oceny strachu w skali 0-10, jaki odczuwasz w różnych sytuacjach. 0 oznacza żaden problem, a 10 oznacza nigdy tego nie zrobię. W ten sposób sprawdzisz, jak silny jest twój strach, ponieważ każdy z nas ma inny poziom akceptowalnego dla siebie strachu. Ważne jest, aby nie robić czegoś wbrew sobie, ale jednocześnie pokonywać swoje bariery. Ważne jest także odróżnienie strachu od lęku. Strach jest związany z sytuacją, w której aktualnie się znajdujesz, natomiast lęk to obawa przed przyszłym, potencjalnym zdarzeniem, do którego w rzeczywistości wcale nie musi dojść.
Twoje nastawienie do sytuacji jest również istotne, ponieważ ma wpływ na rozwój twoich umiejętności komunikacyjnych. Dlatego spróbuj przerwać negatywny tok swoich myśli i skoncentruj się na rozmówcy patrząc mu prosto w oczy. W pokonaniu strachu ważna jest świadomość ciała, w tym mowa ciała.
Strach przed rozpoczęciem rozmowy może być spowodowany obawą przed odrzuceniem, zamartwianiem się, co inni o mnie pomyślą oraz lękiem przed rozmową z obcymi. O pokonywaniu lęku będzie jeszcze osobny wpis.
Jak rozmawiać z ludźmi? (4 etapy interakcji)
Każda rozmowa jest inna, ponieważ to jak rozmowa będzie się toczyła zależy od osób rozmawiających i ich zainteresowania rozmową. Wiele czynników łączy się i wpływa na kontekst i dynamikę interakcji. Dużą rolę odgrywa otoczenie, gdzie się znajdujemy i prowadzimy rozmowę. Wpływ ma również zarówno twoja rola jak i rola rozmówcy, czy twoja wartość ma sens oraz czy nawiązanie rozmowy z daną osobą w danej chwili jest stosowne. Czynnikiem ryzyka może być to jak komunikacja może zostać odebrana.
Pierwszy etap to oczekiwany rezultat i rozpoczęcie rozmowy.
Zanim rozpoczniesz jakąkolwiek rozmowę musisz się zastanowić jakich rezultatów oczekujesz po rozmowie. Przykładowo co chcesz osiągnąć poprzez rozmowę? Czy ma ona charakter towarzyskiej wymiany zdań czy zawodowy związany z pracą? Warto zwracać uwagę na słowa i ton swojej wypowiedzi, ponieważ one zdecydują o tym, jaki obrót przybierze rozmowa. Kiedy znamy swoje oczekiwania wobec rozmówcy pozwoli nam to zaplanować i odpowiednio pokierować rozmową. Inną trudnością rozpoczęcia rozmowy jest przerwanie tzw. krępującej ciszy, w takim przypadku najlepiej poszukać inspiracji w otoczeniu, gdzie się znajdujemy, może to być tabliczka z napisem bądź skomentować coś co wydarzyło się przed chwilą. Rozmowy z nieznajomymi w miejscu publicznym to trudne wyzwanie, ale i tutaj można odezwać się np. do ludzi czekających w kolejce w sklepie lub kawiarni i rozpocząć rozmowę o bieżącej czynności.
Przygotowanie do rozmowy.
Zanim rozpoczniemy rozmowę warto rozpoznać czy to, aby odpowiednia chwila na rozmowę, ponieważ nie każdy potrzebuje rozmowy w tym samym czasie co Ty. Najlepszy moment na rozmowę jest wtedy kiedy potencjalny rozmówca „utknął gdzieś” w tym samym miejscu na dłuższy czas. To dobra okazja do nawiązania rozmowy i przećwiczenia swoich umiejętności konwersacji. Warto zwracać uwagę na to, co ludzie robią w danej chwili. Jeżeli siedzą i coś notują, to nie jest dobra chwila na rozpoczęcie rozmowy. Unikaj również ludzi wyglądających na zdenerwowanych, przygnębionych, patrzących w ziemię, bo oni z pewnością w tej chwili nie będą chętni na pogawędkę.
Do rozmowy warto przygotować się mentalnie i fizycznie. Swobodne rozmowy mają tą cechę, że nie powinny być zbyt długie i być ciekawe, aby nie nudziły rozmówcę. Przygotowanie mentalnie polega na wizualizacji rozmowy, dzięki czemu możesz w myślach zobaczyć jak może potoczyć się twoja rozmowa bądź jak odbiorca ją odbierze. Minusem może być nastrój rozmówcy, którego nigdy nie możesz przewidzieć w 100%. Warto zwrócić uwagę na ramy, czyli sposób postrzegania relacji pomiędzy nami a drugim uczestnikiem interakcji. Natomiast przygotowanie fizyczne obejmuje sposób podejścia do drugiej osoby. Nigdy nie podchodź od tyłu do drugiej osoby! Idealnie jest podejść do osoby z boku bądź samemu odwrócić się przodem do osoby stojącej za nami. Kiedy chcemy zwrócić na siebie uwagę rozmówcy na ulicy należy rozpocząć rozmowę od „przepraszam, czy..”. Ostatnie na co chciałam zwrócić uwagę to style otwierania rozmowy. Różne sytuacje wymagają różnych stylów: uległy, neutralny i dominujący.
Drugi etap to jak wzbudzić ciekawość i zainteresowanie rozmówcy.
Podstawowym celem komunikacji jest podtrzymanie uwagi rozmówcy. Ciekawość i zainteresowanie można wzbudzić poprzez opowiadanie fascynującej historii, jednocześnie pobudzając wyobraźnię rozmówcy.
Etap trzeci to stworzenie więzi i chęć zostania zrozumianym.
Należy tak pokierować rozmową w pożądanym kierunku lub przekonać kogoś do swojego punktu widzenia. Osoba, z którą rozmawiasz, musi poczuć, że łączy was wspólny cel. Każdy chce zostać dobrze zrozumiany, dlatego kluczem jest tutaj czy potrafisz słuchać czego potrzebuje twój rozmówca.
Etap czwarty to zachęcenie rozmówcy do działania.
Jeżeli nawiązałeś rozmowę wybraną osobą, pozyskałeś jej zainteresowanie i ciekawość, dałeś odczuć, że ją rozumiesz, to udało ci się zbudować porozumienie. Ostatni etap jest bardziej wykorzystywany w kontaktach biznesowych i zawodowych aniżeli zwykłych towarzyskich. Aby ktoś podjął jakiekolwiek działanie musi mieć motywację. Jeżeli chcesz przekonać kogoś do podjęcia decyzji, musisz wzbudzić w nim odpowiednie pragnienie i przemówić do jego wyobraźni, jednocześnie brzmiąc pewnym siebie głosem.
Komunikatywność – cecha dobrego mówcy!
Aby być dobrym mówcą i zrozumianym ważne jest doskonalenie umiejętności komunikacyjnych, w tym zwracanie uwagi na ton głosu czy tempo mówienia.
Nie myślałem o tym w taki sposób. Super!
jestem człowiekiem i chcę z kimś pogadać