Przejdź do treści

Jak określić strategia działania w social media?

strategia działania w social media

Określenie strategia działania w social media obejmuje określenie celu, czyli po co chcesz to robić oraz do kogo chcesz trafić z przekazem komunikacji twojej marki. Każde medium społecznościowe ma inne wymagania i jeżeli planujesz działania w wielu kanałach, to musisz dla każdego ustalić inną strategię.

Nie wiesz, jak określić strategia działania w social media? Skorzystaj z mojej pomocy, a ja stworzę dla twojej marki idealną strategia działania.

Określ cel.

Określenie celu działania w mediach społecznościowych to podstawowa rzecz. Musisz wiedzieć, po co chcesz prowadzić konto w social media. Najlepiej wyznaczyć sobie 1 cel główny strategiczny i 2 cele pośrednie taktyczne. Celem strategicznym może być np. wypełnienie formularza na stronie, a celem taktycznym większa liczba odsłon na stronie.

W ustalaniu celów warto zastosować zasadę SMART, która mówi, że cel ma być konkretny, mierzalny, akceptowalny, realny oraz terminowy.

Zrób research.

Przy ustalaniu strategii należy zrobić dokładną analizę sytuacji wyjściowej. Warto zrobić 3 audyty: pod kątem SEO, contentu oraz mediów społecznościowych. Wykorzystać możesz darmowe narzędzie Google Analytics i sprawdzić, jakie artykuły czytają odbiorcy najchętniej. Wykorzystaj Semstorm bądż Planer Słów Kluczowych do sprawdzenia, które słowa kluczowe mają potencjał oraz na jakie pozycjonuje się twoja konkurencja. Przeanalizuj dokładnie swoją konkurencję za pomocą takich narzędzi jak Semstorm, Senuto czy Brand24. Sprawdź, co publikuje i co się sprawdza. Zapisz sobie jakie działania przynoszą największe efekty oraz korzyści.

Określ grupę docelową oraz personę.

Określenie grupy odbiorców to podstawowa rzecz. Musisz wiedzieć, do kogo chcesz tworzyć treści i mówić na relacjach. Jednak zapamiętaj, że grupa odbiorców to grupa osób, a persona to przedstawiciel twojej grupy odbiorców. Persona to szczegółowy opis naszego idealnego klienta. Z dobrze zbudowanej persony wiesz, jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka, gdzie pracuje, ile zarabia, czym się interesuje, co lubi robić w wolnym czasie, jakie ma marzenia, w jaki sposób chce zrealizować swoje plany itd. itp. Im więcej szczegółów tym lepiej.

Zaplanuj strategia działania w social media.

Planowanie działań pomoże podzielić określone prace na poszczególne etapy. Uwzględnij jaki rodzaj działań content marketingowych chcesz stosować, kto będzie twoim odbiorcą, po co chcesz prowadzić działania, terminy realizacji, a także wybrać kanały komunikacji z odbiorcami. Ja planuje wszystkie działania albo w excelu albo rozpisuje sobie krok po kroku w Trello. W moim e-booku Brandig Marki przedstawiam 4 strategie na podstawie analizy SWOT, dzięki której możesz dopasować idealną strategia działania dla swojej marki na Instagram, LinkedIn czy gdziekolwiek są twoi odbiorcy.

Analiza SWOT to narzędzie marketingowe, za pomocą którego możesz określić mocne i słabe strony swojej marki oraz szanse i zagrożenia na rynku. Polega to na zrobieniu tabelki, gdzie z jednej strony wypisujemy czynniki wewnętrzne oraz zewnętrzne i dzielimy to na pozytywne oraz negatywne, czyli mocne strony i szanse będą pozytywne. Natomiast słabe strony i zagrożenia należą do negatywnych. W zależności od tego co u ciebie przeważa, to masz do wyboru 4 strategie działania:

  • strategia agresywna (więcej mocnych stron).
  • strategia konserwatywna (mocne strony przeważają, ale pojawiają się też liczne zagrożenia).
  • strategia konkurencyjna (dużo słabych stron, ale pojawiają się też szanse na rozwój).
  • strategia defensywna (dużo słabych stron i zagrożeń z otoczenia).

Wybierz kanały dystrybucji.

Strategia działania w social media obejmuje także wybór kanałów, którymi będziesz udostępniał swoje treści.

Do wyboru masz kanały własne takiej jak blog, własna strona internetowa, profile w social media, newsletter, podcast czy webinar. Możesz także skorzystać z płatnych kanałów: napisać artykuł na inny blog, nawiązać współpracę z innymi blogerami, zacząć reklamować się w social media bądź poprzez Google Ads, remarketing. Możesz pozyskiwać opinie i komentarze od swoich odbiorców i udostępniać u siebie, publikować recenzje, wpisy gościnne, informacje prasowe oraz nawiązać współpracę barterową z blogerami.

Kanały własne czy płatne – co wybrać?

Kanały płatne czasami pozwalają na szybsze dotarcie do nowych odbiorców i wcale nie muszą być kosztowne. Jednak rozumiem, że na początku nie chcesz wydawać zbyt dużo, bo już posiadanie własnej strony to też wydatek ok. 200 zł rocznie. Chcąc pisać posty na bloga, musisz pamiętać o zasadach SEO, w ten sposób w prosty i tani sposób twoje posty będą docierać do odbiorców, którzy poszukują informacji na temat, o którym piszesz w artykule.

5 1 vote
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Copyright © asystentkazinicjatywa.pl | Justyna Jachołkowska

0
Would love your thoughts, please comment.x